El proppassat 22 de desembre com a
cloenda de la primera avaluació i preludi de les vacances de Nadal els
diferents cursos de l´ESO de la nostra escola van realitzar sortides a diverses
contrades. Aquí us en fem una petita crònica.
En primer lloc els alumnes de 1r d´ESO van anar a
Barcelona per visitar el Teatre del Liceu. Dedicat principalment a l´òpera, el
Liceu també fa la funció de centre cultural, on esdevenen gran quantitat d´actes
i funcions, també l´edifici en si mateix és un símbol molt identificable de la
ciutat. Casualment quan els nostres companys de 1r eren allà la Televisió de
Barcelona va anar-hi a fer un reportatge i els van gravar mentre estaven al
Liceu. Aquí en teniu el link. (mireu els minuts del 5´15 al 8´55)
També podeu mirar el vídeo que van fer, clicant a l´enllaç següent.
Després, els companys i companyes de 1r van continuar
la sortida anant cap al Museu Marítim que es troba a les antigues Drassanes
medievals del Port Vell de Barcelona. Allà van fer uns tallers arran del paper
de la navegació i l´astrologia en la història.
Finalment van conèixer els detalls dels Viatges de
Colom i van treballar les diferències entre la cartografia actual i la de l´Edat
antiga i medieval.
L´alumnat de 2n d´ESO també va fer la seva sortida a Barcelona. La
intenció era donar a conèixer als alumnes una part importantíssima de la nostra
història encara molt viva a la ciutat comtal: el Barri Gòtic.
L´actual barri correspon al centre de l´antiga ciutat romana de Barcino .
Va ser el nucli de la polis romana, i més tard el barri central de la ciutat
medieval. Avui dia encara és el cor de la ciutat i lloc d´enorme interès
artístic, històric i arqueològic .
En ple s. XXI els nostres companys i companyes de 2n es traslladaven
al Call Jueu de 1391 quan aquests van ser expulsats de Barcelona, o bé, caminant
una mica més s´apropaven a l´església de Santa Maria del Pi i es remuntaven als
temps del s. I d. C. en un dels antics suburbis de la ciutat romana
de Barcino. Els alumnes, distribuïts en grups, carregats amb
màquines de fotografiar i amb l´ajuda d´un mapa, recorrien metafòricament
aquesta línia del temps situant en l´espai els edificis més emblemàtics de
barris com la Ribera amb l´església de Santa Maria del Mar o els seus carrers
dedicats als Gremis. Havien de realitzar un safari fotogràfic de la ruta per
després elaborar un treball per grups
d´investigació sobre els indrets trobats i fotografiats. L´alumnat ha
presentat els seus treballs als companys i companyes amb l´ajuda d´un power point en l´àmbit de la matèria de
socials.
L´objectiu principal del safari era doble; d´entrada apropar-se a
l´origen de la ciutat comtal amb tota la seva història explicada per
carrerons i places que formen aquest peculiar barri Gòtic, i també esdevenir
uns guies turístics que contemplen com passat i present es fa un de sol en
aquesta Barcelona d´avui dia.
Un cop acabat el safari els companys i companyes de 2n reunits de nou al
punt de trobada es van traslladar a Montjuïc per visitar el MNAC. Allà van
realitzar una visita guiada amb un taller sobre la societat feudal i van fer
una petita recerca sobre pintura i escultura gòtica, també per a la realització
d´un treball (en aquest cas individual, des de la plataforma Mad Magz) sense
deixar de banda uns minuts per no perdre´s (en l´àmbit del Romànic però) el
fabulós Pantocràtor de Taüll.
Els companys de 3r
d´ESO va anar al Mont Sant Benet, a la comarca del Bages. Allà van fer diverses
activitats relacionades amb l´alimentació, la vida i les parts d´un monestir.
La sortida es va dividir en tres parts i cada classe en començava per una de diferent.
En la primera activitat
van anar a una cuina de la Fundació Alícia (ALImentació ciènCIA).
En aquesta cuina, dos professionals del tema ens van ensenyar com fer tres
plats bàsics, simples, ràpids, sans i sense complicacions. A continuació, ens
van deixar un temps per fer, en grup, el plat de menjar que volguéssim. Un cop
acabats, vam poder tastar-los i valorar-los.
La segona activitat
realitzada va estar relacionada amb l´alimentació de cada continent. Ens van
explicar les varietats de menjar que podíem obtenir en cada continent,
seguidament ens vam dividir en grups i cada un, amb la recepta que ens van
donar, vam fer un plat típic que representés aquell continent. Finalment els diferents plats intercontinentals també
van ser tastats per tots/es nosaltres.
L´última activitat va
ser la visita al Monestir de Sant Benet en si, acompanyada de l´explicació
d´una guia, la qual ens va explicar i ensenyar les parts i les curiositats del
Monestir. Definitivament, va ser una excursió interessant i divertida ja que
les tres activitats van ser diferents però alhora vam aprendre molt.
Finalment, l´alumnat de 4t d´ESO
va visitar el casc antic de Girona. Els van explicar que la Girona
medieval estava
dividida en dues parts pel riu i que la unien diferents ponts. De fet,
acte
seguit van visitar el pont que va construir Alexandre Gustave Eiffel,
l´arquitecte responsable de la conegudíssima torre de París que porta el
seu
nom. També van visitar el passeig de Girona, el van recórrer de dalt a
baix i
els va semblar realment molt bonic. La Catedral de la ciutat era també
parada
obligatòria i els companys i companyes de 4t remarquen també que els va
entusiasmar aquest referent del Gòtic català. Després van visitar el
barri del Call,
que es el barri jueu i gòtic de Girona. La part que potser se´ls va fer
mes
estranya i curiosa, en el bon sentit, va ser quan van anar a visitar el
“Cul de
la Lleona”, una font que segons diu la llegenda si li fas un petó et
dona bona sort. Després per dinar l´alumnat va tenir l´oportunitat de
conèixer el bosc de La
Devesa. Tot plegat una visita a la ciutat de Girona que va ser una
veritable
sorpresa per a molts companys de 4t que van afirmar que no coneixien les
meravelles de la capital de la província veïna.