Les escoles Vedruna, referents en detecció precoç de trastorns d’aprenentatge
El passat dissabte 3 de febrer de 2024, a la ciutat de Vic, va tenir lloc una trobada de caràcter divulgatiu convocada per la Fundació Vedruna Catalunya Educació amb la col·laboració de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona. Hi van assistir les AMPES de les escoles Vedruna, els equips psicopedagogs dels 37 centres Vedruna, els equips directius i un conjunt d’experts en disfuncions del neurodesenvolupament. L’objectiu de la jornada va ser la necessitat d’una major col·laboració de tot el sistema educatiu per a la detecció precoç dels trastorns de l’aprenentatge. Més de tres-centes persones es van aplegar a l’escola Vedruna Escorial en aquesta trobada.
Una desena de professionals sanitaris, del món de la neurologia i la psicologia pediàtrica, han descrit els principals trastorns del neurodesenvolupament, com són la dislèxia i el trastorn del llenguatge, la discalcúlia, el trastorn d’espectre autista o les altes capacitats. Les diverses ponències van aportat elements per facilitar la comprensió d’aquesta realitat a casa i a l’aula, i per millorar-ne l’acompanyament. També es van facilitat eines per reflexionar sobre el benestar i l’aprenentatge en l’entorn escolar des de la perspectiva de la sociologia.
La necessitat de caminar junts: escola, família, professionals i recerca
Els ponents van coincidit en la importància del diàleg entre famílies, escola, professionals sanitaris i el món de la recerca per procurar el benestar d’infants i joves i garantir que tinguin una escolarització reeixida. Justament, les sessions temàtiques han estat introduïdes pel testimoni de diverses famílies que han viscut aquesta realitat a casa. Des de les primeres sospites, passant pel diagnòstic, les pors i l’acceptació, el treball conjunt amb els especialistes i el diàleg i l’acompanyament permanent de l’escola per a compartir pautes i criteris d’actuació, així com la satisfacció de veure el creixement personal i acadèmic de cada fill. Podeu recuperar tots els testimonis des d’aquesta llista de reproducció.
“Som, decididament, escoles obertes i inclusives, acollim alumnes diferents, amb capacitats i aptituds diverses”, ha recordat Montserrat Espinalt, presidenta de la fundació que agrupa les 37 escoles Vedruna de Catalunya. En la benvinguda ha descrit l’Itinerari Psicopedagògic que comparteixen com a xarxa i n’ha explicat l’objectiu: “Volem acompanyar el creixement personal adaptant-nos a les capacitats i a les possibilitats de cadascú”. L’itinerari inclou actuacions vinculades a la detecció precoç, proves de capacitats i acadèmiques; activitats de tècniques d’estudi i de cohesió de grup i també orientació professional dels alumnes.
En l’obertura de la jornada, la directora de Serveis Territorials d’Educació de la Catalunya Central, Gemma Boix, va demanar “un canvi de mirada”, així com la complicitat dels docents a l’hora de garantir la implementació del decret d’inclusió. I va encoratjar la institució Vedruna a continuar la feina endegada: “Vedruna són centres de referència en la tasca de la detecció precoç dels trastorns d’aprenentatge”, ha afirmat.
Ja fa més de deu anys que la Fundació Vedruna Catalunya Educació va signar un conveni de col·laboració amb l’Hospital Sant Joan de Déu per avançar el diagnòstic d’aquests trastorns d’aprenentatge en edats primerenques. Les escoles Vedruna han incorporat el cribratge a segon curs d’Educació Primària amb el programa Mind Escoles i més recentment han creat conjuntament unes eines de cribratge per a l’etapa d’Educació Infantil. Això ha permès dotar els mestres d’un major coneixement dels seus alumnes i adaptar de seguida la forma de treballar a l’aula. Aquestes pràctiques, a llarg termini, milloren el rendiment acadèmic dels alumnes, redueixen les taxes d’abandonament i de fracàs escolar i comenten l’autoestima d’infants i joves.
Així ho van explicar l’equip que lidera el programa Mind Escoles de l’Hospital Sant Joan de Déu. El psiquiatra Miquel Casas i la psicòloga Rosa Bosch van defensar la necessitat de fer recerca a les escoles, tal com han pogut implementar en aliança amb les escoles Vedruna. I van recordar que un de cada cinc infants té algun trastorn del neurodesenvolupament: un factor de risc que cal abordar amb polítiques educatives encaminades a una major detecció i diagnòstic.
En aquest sentit, l’experiència de Vedruna és pionera a Catalunya. Casas ha posat també com a exemple positiu el cas de França, on la detecció precoç ja ha esdevingut, recentment, una política d’Estat. A casa nostra, també s’està estenent en altres àmbits i institucions. Així ho ha apuntat la regidora d’Educació de l’Ajuntament de Vic. Elisabet Franquesa ha descrit la necessitat d’universalitzar aquestes eines i ha explicat com ja les estan implementant en aquesta ciutat gràcies a la col·laboració de Sant Joan de Déu.
- Trobareu fotografies de la jornada en aquest àlbum.